مثال جدول مقادیر استاندارد پارامترها (برای مشاده پارامترهای کامل به مطالب مرتبط و تکمیلی پایین تصویر مراجعه فرمایید.)
- دور موتور :
-
دور موتوردر حالت آرام معمولاً بین 800 تا 900 باید ثابت باشد.(850 برای پژو)
- نوسانات جزئی در حد 50 واحد خیلی اهمیتی ندارند و مربوط به کثیفی سنسور یا عملکرد ECU برای تنظیم استپر هستند.
- نوسانات بیشتر اگر با صدا همراه باشند بدلیل مشکل سخت افزاری در موتور مثل یاتاقان زدن یا انحنای میل لنگ هستند.
- نوسانات یکدفعه که تداوم ندارند مربوط به خود سنسور دور موتور هستند.
زمانی که مشاهده میکنیم موتور دارای نوسان است و مشکل مکانیکی ندارد احتمالاً 2 مشکل وجود دارد :
1.مشکل در پاشش نامنظم یا حجم ناصحیح از سوخت
2.مشکل در ورودی هوا یا اندازه گیری آن
برای تشخیص این موارد باید با مشاهده پارامترهای زنده ، از وضعیت عملکرد موتور مطلع شویم. خیلی از این پارامترهای به صورت زنجیرهای به هم متصل هستند و یک عیب یابی صحیح به معنی تشخیص این زنجیرهها است.
فرضا در زمانی که دور موتور دچار نوسان شدید در حالت درجا شده است، باید به این پارامترها توجه کرد:
1.وضعیت استپر
2.زاویه دریچه گاز
3.فشار منیفولد
4.تایم جرقه
5.تایم پاشش
علائم خرابی سنسور دور موتور :
1- روشن نشدن خودرو به دلیل ارسال نشدن سیگنالها به ECU برای پاشش سوخت.
2- نمایش ناصحیح دور موتور خودرو در زمان روشن بودن ماشین.
3- ایجاد حالت CUT OFF قبل از رسیدن دور موتور به رد لاین.
4- ثابت ماندن یا حرکت نکردن دور سنج از یک دور موتور مشخص.